HAASTATTELU


- Hmmmh... Poliitikko, miten kommentoitte tapaukseen X, koska kuulitte siitä ja miten?

  • Minä en kyllä nyt muista tätä yksittäistä tapausta.

  • Meidän saamiemme tietojen mukaan olisitte olleet asiasta tietoinen.

  • En voi mitenkään olla ollut tietoinen kun en muista.

  • ?

  • Politiikassa tapahtuu päivittäin niin paljon, että tällaisia yksittäistapauksia on aivan mahdoton muistaa muutaman viikon jälkeen. Ja on täysin mahdoton kommentoida sellaista asiaa jota ei muista. Ja kun on tietoinen siitä, että ei muista, niin ei pidä antaa lausuntoja, ettei tule sanotuksi mitään väärin, koska potee muistikatkoksia ja muistin häilyminen ja rajapintojen katoaminen näin hektisessä työssä on aivan tavallista.

  • ?

  • Väitättekö, että ette saaneet asiaa X koskevia sähköpostiviestejä?

  • Minä saan päivittäin lukemattomia sähköposteja, en aina edes kaikkia ehdi lukemaan, mutta tuota nimenomaista asiaa koskevaa sähköpostia en muista saaneeni, tai nähneeni, edes vilaukselta, joten minun on täysin mahdotonta vastata toimittajan kysymykseen. Syvä tietoisuus siitä, ettei muista, estää minua kommentoimasta asiaaX, jota koskevia sähköposteja en siis ole saanut, tai siis en ainakaan tietoisesti ole saanut tai vastaanottanut. Eikä näin jälkikäteen voida edes tietokoneeltani tarkistaa sähköposteja, koska ne on poistettu. Vain tärkeimmät on tallennettu ja tämä kyseinen asiaX ei ole sellainen, joka olisi pitänyt tallentaa, jos siis sellainen minulle olisi lähetetty tai olisin sellaisen vastaanottanut.

  • ????

  • Ja muutenkin, olen pyrkinyt pitämään yksityisasiat erossa julkisuudesta. Siis jos tämä asiaX olisi yksityisasia, jota koskeva sähköposti olisi minulle lähetetty ja olisin sen siis vastaanottanut, ja muistaisin tietäväni, niin en kommentoisi, koska se olisi yksityisasiani, mutta koska muistini ei ole palautunut, enkä siis tiedä muistavani, en voi vastata toimittajan kysymyksiin, ettei tule turhia epäselvyyksiä, tämä kai toimittajakin ymmärtää... Ja kun tämä asia on nyt selvitetty, niin toivoisin saavani työrauhan, ja perheenikin haluaisi elää normaalia elämää, vaikkakin, tämä asiaX, jos siis muistaisin olleeni tietoinen, ei ehkä olisikaan yksityisasiani eikä näin ollen vaikuttaisin perheeseeni. Ja ainahan toimittaja voi kysyä asiaa väitetyn sähköpostin mahdolliselta lähettäjältä, toimittajahan ymmärtää, että minun on erittäin vaikea kommentoida asiaan yhtään mitään, koska en muista tietäväni vastaanottaneeni sähköpostia, enkä siis myöskään sitä saaneeni...

  • ????????